Овај вебсајт представља архиву старог вебсајта Универзитетске библиотеке који је био у функцији до 2013. године и од тада се не ажурира. Молимо Вас да посетите вебсајт unilib.rs на ком можете пронаћи актуелне информације и изворе. Хвала!
You are visiting an archived website of the University Library in Belgrade that was functional up until 2013 and is not being updated since. Please visit unilib.rs for current information and resources. Thank you!

Univerzitetska biblioteka "Svetozar Marković "
Loading
 
 
Univerzitetska biblioteka Svetozar Markovic

PROJEKTI

Umetnički centar

Predavanje
Kolektivne akcije

Univerzitetska biblioteka "Svetozar Marković"
13. oktobar 2011. godine u 19 sati

Kolektivne akcije:
Putovanja izvan grada 1976 – 2010 Događaj – Dokumentacija – Instalacija

Sabine Henzgen

Od 1976. godine „Kolektivne akcije“ organizuju „putovanja izvan grada" koja se sastoje od zajedničkog putovanja grupe učesnika iz metropole Moskve u „nezaposednuti“ prostor prirode, koji otvara mogućnost implementacije alternativnih oblika estetskog doživljaja i kolektivne akcije. Uglavnom je to snegom prekriveno i drvećem ograničeno polje (na periferiji, u parku, u šumi), što predstavlja pozornicu za minimalnu akciju koja tematizuje obrazce percepcije i kategorije ispod konvencionalnog jezičkog i slikovnog sveta: prisustvo / odsustvo, blizina / daljina , zvuk / tišina, ritmičke sekvence, pauza...

Belo polje, koje se kako u tradiciji suprematizama Kazimira Maleviča, „osvetljavanja“ Martina Hajdegera tako i u budističkoj Šunjati koncepciji razume kao demonstraciono polje za aktere, kao prostor percepcije i kao polje refleksije za učesnike. Kod putovanja se u stvari radi o eksperimentima, koji služe za istraživanje naše sopstvene svesti i o introrspekciji u stanju očekivanja događaja.

Između praznog centra i granice percepcije se u estetskom eksperimentu „Kolektivnih akcija“ pojavljuje čitav niz drugih polja, zona i traka, koji se prepliću: stvarni događaj se ne odvija samo na empirijskom polju, već i u svesti učesnika. Uvođenje minimalnih elemenata akcije se fokusira na proširenje očekivanja, koja se u toku odvijanja akcija u stvari prazne od bilo kakvog konkretnog sadržaja. Kroz razne trikove i manevre – kao što su „skretanje pogleda“ ili „očekivanje bez ispunjenja“ – se kroz princip „praznih akcija“ anuliraju navodni ciljevi i sadržaji akcije i tako uvek nanovo bivaju razočarani oni učesnici koji su naviknuti da očekuju iluzionistički spekatkl.

Ovo se takođe očitava u programskoj seriji akcija sa geslima „Kolektivnih akcija“. Grupa je 1977. godine u prirodi okačila transparent na kome je bilo geslo: „ Ja se ne žalim ni na šta i sve mi se sviđa, uprkos činjenici da nikada nisam bio ovde i ništa ne znam o ovom mestu“. Godinu dana kasnije sledilo je sledeće geslo: „Čudno je što sam sebe lagao, da nikada nisam bio ovde i da ništa ne znam o ovoj mestu, jer je u stvari ovde kao i svuda, samo što se ovde jasnije oseća i dublje ne razume“. Natpisi na transparentima sa sopstvenim poetskim tekstovima u vidu zen budističkih koan izreka je suočavanje sa strategijama esetizacije ideološke kulture, koja je usmerena na varku univerzalne harmonije, u kojima se istina i laž, činjenica i fikcija ne mogu razlikovati.

“Kolektivne akcije“se ne iscrpljuju u percepciji situacije na terenu, tajanstvenost akcija podstiče mnoštvo komentara na tekstove. U vidno polje tako dolazi granica između jezika i vanjezičke realnosti, između teksta i ne-teksta i između situacionog „iskustva» - gesta što je istovetno impulsu beskrajne interpretativne spirale u kojoj se situacija i dokumentacija međusobno nadovezuju. Kod „Kolektivnih akcija" se u ralne akcije prvo uvode tekstualne paradigme (uputstva, pravila, planirane strukture), što kroz dokumentaciju sa druge strane dovodi do nastajanja tekstiualnih i pojmovnih prostora, koji su kasnije povod za nove akcije.

U više od trideset godina su “Kolektivne akcije“realizovale 124 performansa. U poslednjm izvedenim akcijama pod nazivom „dekoracija-2010" se radi o transformaciji predhodno planirane akcije gesla: Umesto transparenta gesla u prirodi je instaliran jedan dekorativni, sjajni, zlatni objekat koji nakon kraja SSSR upućuje na fascinaciju glamurom i na prikaz bogatstva i moći kao na jendnu nova ideologiju u Putinovoj eri.

Tek kroz dokumentaciju odnosno faktografiju su “Kolektivne akcije“takođe i za posmatrače, koji nisu sami učestvovali u performansima, uopšte razumljivi. Instalacija omogućava posetiocima izložbe, da se upute na “sekundarno” putovanje kroz različite slojeve dokumentacije, koja se sastoji od opisnih tekstova, priča, teorijskih komentara, diskusija, crteža, fotografija, video materijala i veb sajta. Na taj način oni ne postaju samo učesnici u procesu rekonstrukcije događaja akcije, već oni potencijalno mogu da koriste stečeno iskustvo takođe i za generisanje nove, sopstvene perspektive za akciju. Podsticaj za otvaranje novih perspektiva je posebno očigledan obzirom na činjenicu da instalacija nije u tradicionalnom umetničkom prostoru, već u inženjerskom birou na periferiji Glajdorfa, kuda po analogiji “Kolektivnih akcija” putovanje iz grada vodi.

Podsticaj za otvaranje novih perspektiva u okviru "Štajerske jeseni u Gracu" se posebno očitovao u činjenici da se instalacija nije dogodila u tradicionalnom umetničkom prostoru, već u inženjerinskom birou na periferiji Glajsdorfa, dakle u pitanju je putovanje izvan grada.

U Beogradu, međutim, se Kolektivne akcije susreću sa Umetničkom zadrugom Treći Beograd, pri čemu se stvara jedno polje tenzije unutar uzajamnog odnosa akcije i refleksije, blizine i udaljenosti, identifikacije i otuđenja.

Sabine Hanzgen

 

 

Poslednji put promenjeno: 25/11/2014 19:08

© Univerzitetska biblioteka "Svetozar Marković". Kontakt: webmaster@unilib.bg.ac.rs
Bulevar kralja Aleksandra 71, Beograd · tel: (+381.11) 3370-509 · faks: (+381.11) 3370-354